سوالات متداول اعتبار بخشی

62 ١٣:١٤ ب.ظ

سوالات متداول اعتبار بخشی

 

1-معیارهای ضروری جهت اعتباربخشی یک بیمارستان چیست ؟

بیمارستان پس از اخذ پروانه بهره برداری از وزارت متبوع ، موفق به کسب درجه یک تشویقی اعتباربخشی در سال اول فعالیت خود می شود و در لیست بیمارستان های مجاز جهت اعتباربخشی قرار می گیرد و پس از آن مطابق با استانداردهای اعتباربخشی و شیوه نامه اجرایی هر دوره ، اعتباربخشی خواهد شد .

2-تفاوت درجه یک تشویقی و درجه یک در اعتباربخشی چیست ؟

هر بیمارستان پس از اخذ پروانه بهره برداری از وزارت متبوع ، موفق به کسب درجه یک تشویقی اعتباربخشی در سال اول فعالیت خود می شود . پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت ، چنانچه در هر دوره اعتباربخشی موفق به کسب امتیازات لازم جهت اخذ درجه یک اعتباربخشی مطابق با شیوه نامه اجرایی ابلاغی شود ، گواهی درجه یک اعتباربخشی از سوی وزارت متبوع برای بیمارستان صادر می گردد

3-اعتباربخشی بیمارستان ها ، چند سال یکبار انجام می شود ؟

مطابق با آخرین دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع در سال ، 1399در حال حاضر اعتباربخشی بیمارستان ها هر دو سال یکبار انجام می شود .
4-اعتباربخشی بیمارستان ها توسط ارزیابان کشوری انجام می شود یا ارزیابان داخل استانی ؟

مطابق با شیوه نامه اجرایی هر دوره اعتباربخشی ابلاغی از سوی وزارت متبوع ، فرایند اعتباربخشی و چگونگی انتخاب و چیدمان ارزیابان متفاوت خواهد بود

5-خود اظهاری اعتباربخشی بیمارستان ها در چه بازه زمانی و به چه صورت انجام می شود ؟

مطابق با شیوه نامه اجرایی هر دوره اعتباربخشی ، حدود 3ماه قبل از شروع اعتباربخشی بیمارستان ها ، چک لیست های اعتباربخشی مطابق با استانداردهای ابلاغی در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع بارگذاری شده و نمایندگان اعتباربخشی بیمارستان ها با ورود به سامانه از طریق کد کاربری و رمز عبور اختصاصی بیمارستان ، وضعیت بیمارستان خود را از لحاظ میزان پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی ارزیابی و امتیاز مکتسبه را در سامانه مذکور ثبت می نمایند .

6-هدف از خوداظهاری اعتباربخشی بیمارستان ها چیست ؟

با انجام خوداظهاری ، علاوه بر خودارزیابی بیمارستان از لحاظ میزان پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی ، سنجه های غیر قابل ارزیابی بیمارستان نیز شناسایی و در سامانه اعتباربخشی ثبت می گردد . ستاد دانشگاه سنجه های غیر قابل ارزیابی بیمارستان ها را بررسی و پس از تأیید در سامانه به اداره اعتباربخشی وزارت متبوع ارسال می نماید . پس از آن سنجه های مذکور از لیست استانداردهای اعتباربخشی آن مرکز حذف و توسط ارزیابان اعتباربخشی ارزیابی و امتیاز دهی نمی شود

7-اعتراض به نتایج اعتباربخشی صادره از سوی وزارت متبوع مطابق با چه فرآیندی انجام می شود ؟

پس از اعلام نتیجه اعتباربخشی در قالب کارنامه اعتباربخشی هر مرکز در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع ، در صورتی که بیمارستان به نتیجه صادره اعتراض داشته باشد ، در بازه زمانی تعیین شده از سوی وزارت متبوع ، موارد اعتراض خود را در سامانه اعتباربخشی ثبت می نماید . اعتراضات وارده پس از تأیید در کمیته استانی به اداره اعتباربخشی وزارت متبوع ارسال و پس از تأیید در کمیته کشوری ، برنامه ریزی جهت بازدید مجدد صورت می پذیرد

8-تفاوت اعتباربخشی ادواری و اعتباربخشی جامع چیست و چند سال یکبار انجام می شود ؟

مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع در سال ، 1399اعتباربخشی جامع هر دو سال یکبار انجام می شود و در سال میانی این دوسال ، ارزیابی بیمارستان ها مطابق با استانداردهای اعتباربخشی جامع در قالب اعتباربخشی ادواری و توسط ارزیابان داخل استانی انجام می شود . امتیازات کسب شده توسط بیمارستان ها در اعتباربخشی ادواری ، %30امتیازات اعتباربخشی جامع هر بیمارستان خواهد بود

9-درجه اعتباربخشی بیمارستان ها چگونه محاسبه می گردد ؟

مطابق با شیوه نامه اجرایی در هر دوره اعتباربخشی بازه امتیازات جهت کسب درجه های مختلف اعتباربخشی مشخص می شود و امتیازات  کسب شده توسط بیمارستان ها مطابق با بازه امتیازات تعریف شده ، درجه بیمارستان را مشخص خواهد کرد

10-بیمارستان ها چگونه می توانند به ریز نمرات کارنامه اعتباربخشی صادره از سوی وزارت متبوع دست پیدا کنند؟

مطابق با فرآیند اعلام نتایج اعتباربخشی بیمارستان ها ، کارنامه صادره در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع بارگذاری و در دسترس بیمارستان ها قرار می گیرد . اعلام ریز نمرات کارنامه اعتباربخشی به تشخیص و صلاحدید وزارت متبوع در اختیار بیمارستان ها قرار خواهد گرفت .
11-در صورت فراموش شدن کد کاربری و رمز عبور به سامانه اعتباربخشی بیمارستان ، چگونه می توان رمز جدید دریافت کرد ؟

کاربران یا نمایندگان اعتباربخشی بیمارستان ها می توانند با ورود کد ملی رییس بیمارستان در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع و انتخاب آیکون تغییر رمز عبور ، کد کاربری و رمز عبور جدید تعریف نمایند .


فاقد نظر