توافق نامه سطح خدمت اعتبار بخشی

24 ١٣:١٥ ب.ظ

توافق نامه سطح خدمت اعتبار بخشی موسسات سلامت (16061012000)

1-مقدمه

سلامت در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از مهمترين نيازها و اساسي ترين حقوق مردم به رسميت شناخته شده است. بي ترديد فراهم نمودن مراقبتهاي باكيفيت و ايمن يكي از مهمترين وظايف متوليان امر به شمار مي رود. اعتباربخشي به عنوان يكي از معتبرترين و شناخته شده ترين روش هاي ارزيابي نظام مند مراكز ارائه خدمات سلامت، زمينه پيوند مديريت ارشد با ارائه خدمات پزشكي باكيفيت و ايمن را به شيوه اي علمي فراهم مي آورد

2- هدف

اعتباربخشي به عنوان يكي ازمعتبرترين روش هاي ارزيابي خارجي مبتني بر كيفيت وايمني مراكز ارائه دهنده خدمات سلامت،درراستاي دستيابي به اهداف متعالي خود كه يكي از مهمترين آ نها انجام ارزيابي صحيح ودقيق در سايه حمايت همه جانبه مديران ارشد، به منظور رعايت قوانين و مقررات، حفظ وحدت رويه و در نهايت تعيين درجه اعتبار هر مركز جهت ارائه خدمات و پرداخت نظام مند سازمان های بيمه گر براساس اسناد مربوطه می باشد.

این بیانیه، سطح توافق دو جانبه در خصوص این خدمات و مسئولیتهاي سازمانی را در صورت لزوم مشخص می کند.

3- مسئولیت

دانشگاه علوم پزشكي موظف است كليه بيمارستان هاي تحت پوشش خود را براساس دستورالعمل اعتباربخشي ملي شماره 13622/400د مورخ 13/10/1391 ارزيابي نموده و گواهينامه مربوطه را پس از صدور توسط وزارت متبوع در اختيار بيمارستان و سازمان هاي بيمه گر بگذارد.

4- تعهدات متقابل خدمت گیرنده و دستگاه اجرایی

تعهدات خدمت گیرنده

ماموريت و وظيفه اصلي مركز ، ارائه مراقبت و درمان بموقع، ايمن و اثربخش به بيماران است كه تحقق اين مهم نيازمند رهبري و مديريت كارآمد و رعايت اصول اخلاق حرفه اي و بيمارمحوري است

بیمارستان ها ی دولتی و غیر دولتی و سایر موسسات سلامت جهت کسب درجه اعتباربخشی متعهد به موارد ذیل می باشند:

  • اخذ پروانه بهره برداري معتبر شرط اصلي انجام اعتباربخشي و صدور گواهينامه
  • ارتباط و هماهنگی با اداره اعتباربخشی معاونت درمان بمنظور اخذ و کسب آخرین دستورالعمل های مربوطه
  • اجرای صحیح ضوابط و استانداردهای تعیین شده از سوی معاونت درمان, وزارت متبوع 
  • پیگیری و اجرایی شدن بخشنامه و دستورالعمل های ارسالی ازمعاونت درمان درحیطه اعتباربخشی بیمارستانی
  • شرکت در برنامه های آموزشی اعتباربخشی در قالب وبینار/سمینار/کارگاه

تعهدات دستگاه اجرایی

  • در اختيار قراردادن اخرين ويرايش راهنماي استانداردهاي اعتباربخشي، آيين نامه ها و دستورالعمل هاي مرتبط با اعتباربخشي به مراكز ارائه دهنده خدمات سلامت
  • ارائه شيوه نامه هر دوره اعتباربخشي ملي
  • مكاتبه با سازمان هاي بيمه گر درخصوص فرايند اجرايي اعتباربخشي جامع و ارسال تقويم ارزيابي
  • برگزاري دوره هاي اموزشي اعتباربخشي بصورت حضوري/غيرحضوري
  • معرفي سايت اعتباربخشي ملي به مراكز جهت ثبت نام در سامانه
  • اشناسازي مسئولين بهبود كيفيت مراكز با فرايند كار با سامانه اعتباربخشي ملي
  • اعلام شروع بكار بيمارستان هاي جديدالتاسيس به دفتر نظارت و اعتباربخشي وزارت بهداشت جهت اخذ گواهينامه يك تشويقي انجام بازديدهاي ادواري از مركز ارائه دهنده خدمات سلامت براساس پروتكل هاي ابلاغي وزارت متبوع و بارگذاري نتايج در سامانه اعتباربخشي ملي
  • ارسال تقويم اعتباربخشي جامع توسط دانشگاه به مركز درماني
  • انجام اعتباربخشي جامع مركز براساس دستورالعمل هاي ابلاغي وزارت بهداشت
  • رسيدگي به اعتراض بيمارستان با انجام يك مرحله بازديد ادواري توسط دانشگاه و درصورت تائيد درخواست بيمارستان، بازديد جامع برنامه ريزي و انجام شود.

5-هزینه ها وپرداخت

تمامی هزینه های صدور گواهی نامه اعتبار بخشی موسسات سلامت از طریق سامانه "سیستم اطلاعاتی جریان وجوه نقد و درآمدها" انجام و به حساب اداره کل امور مالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با آدرس اینترنتی  daramad.behdasht.gov.irواریز می شود.

6-دوره عملکرد

بازدید ادواري هر شش ماه توسط ارزيابان درون دانشگاهي و ارزيابي جامع هر دو سال يكبار توسط ارزيابان دانشگاهي/وزراتي انجام وگواهينامه با اعتباردو سال از طرف وزارت متبوع صادرمي گردد.درصورت هرگونه تغيير در زمان انجام ارزيابی جامع، براساس بخشنامه صادره از وزارت بهداشت و سازمان های بيمه گر تاريخ اعتبار می تواند تمديد شود .

7-خاتمه توافقنامه

 با تحويل گواهينامه صادر شده جهت مركز به بيمارستان و ارسال به سازمان های بيمه گر خدمت خاتمه می يابد و در طول سال روند عملكرد بيمارستان پايش می گردد.


فاقد نظر